Uprzejmie informujemy, iż Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. kończy realizację projektu EuroPROC w ramach programu INTERREG IVC, który był poświęcony ułatwianiu dostępu MŚP do rynku zamówień publicznych. Projekt prowadzony był we współpracy z partnerami z 10 krajów Unii Europejskiej, którzy dzielili się swoimi doświadczeniami i dobrymi praktykami w dziedzinie zamówień publicznych, pozwalającymi wypracować własne metody wspierania przedsiębiorców.
Rynek zamówień publicznych w Unii Europejskiej szacuje się na poziomie ok.17% łącznej wartości PKB UE. MŚP powinny mieć w nim bardziej znaczący udział nich dotychczas. Projekt EuroPROC miał na celu m. in. rozpoznanie, jak można system zamówień publicznych uczynić bardziej przyjaznym małym i średnim przedsiębiorcom. Zidentyfikowano dobre praktyki stosowane przez wiele instytucji publicznych, które pozwalają na:
· Łatwiejszy dostęp MŚP do zamówień publiczny
MŚP, stanowiąc ponad 99% firm w Europie, powinny w większym stopniu brać udział w rynku zamówień publicznych, ponieważ wpłynie to w znaczący sposób na konkurencyjność gospodarek europejskich, liczbę tworzonych miejsc pracy i powstawanie innowacji.
· Pozyskiwanie rozwiązań innowacyjnych przez zamówienia publiczne
Sektor publiczny może odegrać znaczącą rolę (jako „inteligentny klient”) w promowaniu idei zamówień publicznych wspierających innowacje poprzez wykorzystanie zasady „best value for money”, gdyż dzięki niej można zrealizować najbardziej efektywne projekty.
· Stosowanie kryteriów środowiskowych w zamówieniach publicznych (zielone zamówienia publiczne)
Uwzględnianie kryteriów środowiskowych w zamówieniach może wymuszać proekologiczne działania oferentów, wpływając na rozwój rynku i usług środowiskowych oraz technologii ochrony środowiska.
· Wykorzystanie w większym stopniu elektronizacji procesów zamówień publicznych
Elektronizacja zamówień publicznych to element rozwoju elektronicznych usług publicznych w Polsce. Wykorzystanie środków elektronicznych dzięki większej przejrzystości i innowacyjności rozwiązań ICT usprawni proces zamówień i uczyni go oszczędniejszym dla wszystkich uczestników przetargów.
· Ujęcie społecznych aspektów w zamówieniach
Uwzględnienie społecznych aspektów w kryteriach wyboru wykonawców zamówień publicznych ma coraz większe znaczenie w świetle rozwoju idei Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw w Europie.
Efektem wspólnych prac na rzecz zamówień publicznych, przyjaznych MŚP jest opracowanie dwóch publikacji: Przewodnika „Nawigacja wśród zmian” oraz Przewodnika Dobrych Praktyk (Good Practise Guide). Wersje elektroniczne przewodników w tłumaczeniu na język polski, można pobrać ze strony projektu www.europroc.eu.
Przewodnik Dobrych Praktyk (GoodPractice Guide”) to opis metod pomocy dla przedsiębiorców w obszarze zamówień publicznych, stosowanych przez europejskie instytucje otoczenia biznesu.
Przewodnik „Nawigacja wśród zmian” („Navigate change”) wskazuje na konkretnych przykładach, jak nowe podejście do zamówień publicznych może kreować nowe rynku i przysparzać korzyści zarówno oferentom, jak i zamawiającym.
Gorąco zachęcamy do skorzystania z tych materiałów, które zawierają wiele praktycznych wskazówek i sugestii w omawianym temacie.
Życzymy miłej lektury!
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.